Wednesday 13 August 2014

GAM AKASIA: CARA MUDAH ATASI MASALAH SEMBELIT & KOLESTROL?

JOM BACA SIKIT MENGENAI SALAH SATU INGREDIENT AJAIB DALAM EPHYRA..:)


TAHUKAH ANDA GAM AKASIA DI DALAM EPHYRA JUGA DIKENALI SEBAGAI AL MANNA @ GAM ARAB, IAITU MAKANAN SUNNAH YANG SANGAT BERKHASIAT DARI POKOK AKASIA @ GAM ARAB YANG TUMBUH DI BUMI SUDAN


Gam Akasia / Gam Arab / manna


Manna dikenali dan diakui oleh 3 kitab iaitu Al-Quran, Injil dan Taurat adalah anugerah Allah SWT kepada Nabi Musa A.S. Para ulama telah mengakui air zam-zam adalah “air minuman dari Syurga”, Saffron adalah “bau wangian di Syurga” dan Manna @ Gam Akasia adalah “makanan dari Syurga”.

"Dan Kami naungi kamu dengan awan, dan Kami turunkan kepadamu "Manna" dan "salwa". Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu. Dan tidaklah mereka menganiayai Kami, akan tetapi merekalah yang telah menganiayai diri mereka sendiri" - Surah Al-Baqarah ayat 57

Manna @ Gam Akasia merupakan hanya satu bentuk Fibre 100% serat yang terlarut di dunia. Ia merupakan sebahagian dari tumbuhan yang tidak mengandungi kalori, vitamin atau mineral tetapi ia sangat membantu menghilangkan bahan buangan berbahaya dari badan.Info menarik:Epal telah diwar-warkan mempunyai serat pemakanan terlarut tertinggi dikalangan semua tumbuhan semulajadi, tetapi kajian telah membuktikan dengan kuantiti berat yang sama, didapati:Epal – 2.3% serat terlarutManna – 86.6% serat terlarut.

100g susu lembu segar mempunyai 125mg Kalsium100g Manna mempunyai 1117mg Kalsium.

* Di mana susu lembu segar MEMPUNYAI lemak dan kolestrol serta TIADA serat terlarut.Manna (Buah penghidupan) MEMPUNYAI serat terlarut yang tinggi serta TIADA kolestrol dan lemak.

Antara kajian yang dijalankan menunjukkan kebaikan Manna @ Gam Akasia :-Kesan penurunan tekanan darah pada pesakit darah tinggi.-Mengurangkan penghasilan radical oksigen bebas (free oxygen radical).-Meningkatkan paras butyrate dalam serum darah.-Memperbaiki tindakbalas sistem imun tubuh melalui rangsangan kepada sel dendritic didalam lumen usus dan penghasilan cytokine.-Membantu serapan mineral seperti zink, sodium dan calcium.-Menghalang pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan (inflammation) usus melalui modifikasi angiogenetic factors .-Mengurangkan paras urea dan menambah nitrogen dalam najis kepada pesakit rosak buah pinggang.

Nak tahu cerita bagaimana kisah Manna @ Gam Akasia bermula? >>>>>>>>>Mengikut sirah,ketika berusia 12 tahun,Nabi Musa telah melarikan diri ke Madyan (sebahagian daripada Jordan dan Saudi) akibat diburu orang-orang firaun kerana baginda telah memukul seorang Qibti pengikut firaun.Dengan izin Allah orang Qibti (bangsa firaun) itu meninggal dunia.

Setelah beberapa lama ALlah telah mengarahkan Nabi Musa datang semula semula ke Mesir untuk menyeru firaun dan pengikut-pengikutnya agar kembali beriman kepada Allah.Di situlah berlakunya kejadian Nabi Musa mengalahkan ahli sihir firaun.Akibat dari itukan Nabi Musa dan pengikut-pengikut baginda dikejar firaun dan pengikut-pengikutnya dan Nabi Musa mengarahkan pengikutnya untuk menuju ke laut merah. Dengan kekuasaan Allah,Nabi Musa menghentakkan tongkat lalu terbelahlah lautan dan lautan itu bercantum kembali dan matilah firaun (Mafatah) bersama pengikut-pengikutnya di laut merah. 

Kemudian Bani Israel yang bersama-sama baginda yang terselamat dari firaun meneruskan perjalanan mereka.Sehinggalah sampai di suatu tempat,pengikut baginda meminta kepada baginda agar Allah berikan air.Ketika inilah sekali lagi mengetuk tongkatnya kepada batu dan keluarlah 12 mata air bagi minuman 12 kaum pengikutnya tadi.

Kemudian dipohon mereka pula akan makanan dari langit,maka Allah turunkan Manna wa Salwa.

Allah memberi kelebihan kaum Nabi Musa dengan Manna wa Salwa.Makanan dari syurga, iaitu manna @ gam akasia (manisan lazat dari syurga) dan salwa (daging burung kecil yang enak).

Gam Akasia, Makanan sunnah dari syurga adalah salah satu kandungan hebat di dalam Ephyra. Tentu ramai yang tak tau kan? sebab tu lah Ephyra mmg terbaik!!! 


So, kenapa berlengah lagi?
Jom cuba Ephyra dan rasakan manfaat gam akasia dalam ephyra..:)

Whatsapp 0126970980

Marr.

No comments:

Post a Comment